Nieuwe renovatietermijnen in het Brussels Gewest
Mis à jour le : 05/03/2025
Op 23 februari 2024 heeft het Brussels Parlement tijdens de plenaire vergadering de hervorming van het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing (BWLKE) aangenomen om de renovatiestrategie voor het Brusselse gebouwenbestand in te voeren.
Enerzijds verhoogt deze hervorming de doelstelling voor de vermindering van de directe uitstoot van broeikasgassen in het Gewest – wat aansluit op de Europese doelstellingen – en institutionaliseert ze de Burgerraad voor het klimaat.
Anderzijds – en dat is relevanter voor de mensen die wij ondersteuning bieden – introduceert deze hervorming een ‘geleidelijke, begeleide en ondersteunde’ verplichting tot energierenovatie van het Brusselse gebouwenbestand.
Deze verplichting gaat gepaard met verschillende termijnen die eigenaars en mede-eigenaars in het Brussels Gewest moeten naleven. Deze samenvattende tabel geeft een overzicht van de belangrijkste termijnen (meer informatie vind je op de website van Leefmilieu Brussel):
2025 | Verbod op nieuwe verwarmingsinstallaties op stookolie |
2031* | Alle gebouwen in Brussel moeten over een EPB-certificaat beschikken |
2033 | Woonverbod voor woningen met EPB van klasse F en G, op straffe van een sanctie voor de eigenaar-bewoner of verhuurder |
2035 | Verbod op het gebruik van stookolieketels ouder dan 15 jaar |
2040 | Verbod op woningen met een EPB van klasse D en E voor OVM’s**
Energieneutraliteit voor niet-residentiële openbare gebouwen Volledige afschaffing van het gebruik van stookolie voor verwarming |
2046* | Woonverbod voor woningen met een EPB van klasse D en E, op straffe van een sanctie voor de eigenaar-bewoner of verhuurder |
*De definitieve datum wordt bepaald in functie van de datum van inwerkingtreding van het toekomstige uitvoeringsbesluit.
**De verplichting geldt voor een energieprestatie van maximaal 100 kWh/m²/jaar.
Er komt ook een regeling voor sancties (en voor afwijkingen van de verplichtingen afhankelijk van verschillende omstandigheden) voor het geval deze verplichtingen niet worden nageleefd. De grote lijnen van deze regeling worden vastgelegd in uitvoeringsbesluiten van de Brusselse regering, die op dit moment nog worden opgesteld.
De parlementaire werkzaamheden voor deze hervorming van de BWLKE vermelden ook nuttige informatie omtrent de situatie in het Brussels Gewest:
- 54% van de uitstoot van broeikasgassen in het Gewest is afkomstig van gebouwen, en daarvan is 59% toe te schrijven aan residentiële gebouwen.
- 31% van de woningen zijn niet geïsoleerd en ongeveer 30% heeft een EPB-certificaat van klasse G.
- Slechts 51% van de gebouwen beschikt over een EPB-certificaat.
Bovendien blijkt uit een recent onderzoek van Agoria dat 40% van de Brusselse eigenaars een energierenovatie van hun woning niet kan betalen.
Het Steunpunt SocialEnergie blijft waakzaam voor de manier waarop de Brusselse overheid de naleving van deze verplichtingen zal controleren. Het wijst op het belang om de meest kwetsbaren centraal te plaatsen in het gewestelijke renovatiebeleid, door ervoor te zorgen dat hun woningen eerst worden gerenoveerd, zonder dat dit leidt tot een onaanvaardbare stijging van de huurprijzen.
In dat opzicht voorziet de recente Europese richtlijn 2023/1791 overigens uitdrukkelijk het voorrangsbeginsel in het beleid voor energie-efficiëntie (met daarin de renovatiedoelstellingen). Deze voorrang moet worden toegekend aan mensen in energiearmoede, kwetsbare afnemers, huishoudens met een laag inkomen en huurders van een sociale woning.
We blijven staan achter een renovatiebeleid waarbij alle Brusselaars voor een betaalbare prijs over voldoende energie beschikken in een woning van goede kwaliteit.
Zoals vermeld in het gewestelijk memorandum van de CGEW, moet zo’n beleid gekoppeld zijn aan maatregelen zoals een systeem voor huurcontrole en een verlaging van de huurprijzen, de conventionering van verhuurders-eigenaars die premies ontvangen, en de strijd tegen uithuiszettingen met het oog op de renovatie van de betrokken woningen.