Gewaarborgde levering

Gewaarborgde levering

Mis à jour le : 06/08/2024

Wat is gewaarborgde levering ?

Gewaarborgde levering (visuele voorstelling) – Franse versie

‘Gewaarborgde levering’ is een nieuwe sociale maatregel die werd ingevoerd na de laatste wijzigingen in de gas- en elektriciteitsordonnanties in april 2022.

De bedoeling is om te reageren op de meest kritieke situaties, wanneer men geen toegang heeft tot energie (de meter is afgesloten) of wanneer men geen toegang tot energie meer dreigt te hebben (het huishouden heeft schulden bij minstens twee leveranciers).

Gewaarborgde levering houdt in dat het huishouden gedurende één jaar gas en elektriciteit geleverd krijgt van Sibelga tegen het sociaal tarief[1].

Deze maatregel vormt een aanvulling op het statuut van beschermde klant en is niet bedoeld om het te vervangen.
De reden daarvoor is dat het statuut van beschermde klant niet meer kan worden aangevraagd nadat het contract beëindigd is (vonnis in kracht van gewijsde gegaan) en/of na de fysieke afsluiting.

Gewaarborgde levering kan dan een van de enige manieren zijn om de meters weer open te krijgen.

Wie komt ervoor in aanmerking ?

Iedereen die geen energiecontract kan afsluiten bij een commerciële leverancier om verschillende redenen: oude schulden, afsluiting of risico op afsluiting.

Het huishouden dat de gewaarborgde levering aanvraagt, moet zich in een van de volgende situaties bevinden:

  • De energiemeter werd afgesloten door Sibelga, OF
  • Het huishouden heeft schulden bij twee leveranciers.

De aanvraag voor gewaarborgde levering kan door Sibelga worden geweigerd als de aanvrager een schuld van 300 euro of meer heeft bij Sibelga en er geen redelijk afbetalingsplan overeengekomen is[2]. Daarbij worden alleen de schulden in beschouwing genomen die betrekking hebben op de levering van energie door Sibelga, voor facturen die minder dan vijf jaar oud zijn.

Wat is de procedure ?

Gewaarborgde levering kan alleen worden aangevraagd door het OCMW[3], dat daarvoor een specifiek formulier stuurt naar Sibelga.

Het OCMW – dat uiteindelijk beslist – controleert of de meter afgesloten is en of het huishouden een schuld of meerdere schulden heeft bij twee leveranciers.
Daartoe wordt een sociaal onderzoek uitgevoerd en kan bewijsmateriaal worden opgevraagd, zoals:

  • het oordeel van een leverancier die momenteel energie levert en de schuld vaststelt;
  • het oordeel van een vorige leverancier van minder dan drie jaar oud;
  • een weigering om een offerte te maken van minder dan drie maanden oud;
  • een brief die de klant in gebreke stelt voor de betaling van een afrekeningsfactuur van minder dan drie maanden oud;
  • een brief van een deurwaarder waarin de schuld wordt opgeëist van minder dan drie maanden oud.

Als de persoon zich in een van de bovenstaande situaties bevindt en niet meer dan 300 euro aan Sibelga verschuldigd is, zal de netbeheerder de gewaarborgde levering activeren.
Daarmee krijgt het huishouden gedurende één jaar toegang tot gas en elektriciteit tegen het sociaal tarief.

Kortom, de gewaarborgde levering wordt geactiveerd in opdracht van het OCMW, geleverd door Sibelga en gefactureerd tegen het sociaal tarief, en wel als volgt:

  • De duur is hernieuwbaar met twaalf maanden.
  • Het OCMW neemt uiteindelijk de beslissing en biedt het betrokken huishouden de nodige sociale ondersteuning om ervoor te zorgen dat de toepassing van de maatregel sociaal gepast is.
  • Sibelga kan deze levering (en dus de verlenging ervan) weigeren als de aanvrager een schuld van 300 euro of meer heeft bij Sibelga en er geen afbetalingsplan overeengekomen is.

Wat gebeurt er na de periode van een jaar als het huishouden geen nieuw contract heeft getekend of geen verlenging van de gewaarborgde levering heeft verkregen ? 

De distributienetbeheerder sluit de meters af[4].
Deze afsluiting mag echter niet gebeuren tijdens de winterperiode (november-maart).

Vier maanden voor het verstrijken van de beschermingsperiode van de gewaarborgde levering stuurt Sibelga een brief met informatie naar het huishouden[5].
Deze brief bevat gegevens zoals:

  • de vervaldatum van het recht op gewaarborgde levering en de mogelijkheid om dat recht te laten verlengen via het OCMW;
  • de melding dat wordt overgegaan tot afsluiting van de meters als er geen nieuw leveringscontract is of als het recht op gewaarborgde levering niet verlengd is op het moment dat het recht op gegarandeerde levering afloopt;
  • de dringende noodzaak om een contract af te sluiten dat uiterlijk ingaat aan het einde van de periode van gewaarborgde levering.

Bij niet-betaling van de facturen voor energie geleverd via gewaarborgde levering kan de noodleverancier zijn schulden met alle rechtsmiddelen innen.

 

[1] Art. 25octies § 9 van de Elektriciteitsordonnantie en art. 20sexies § 9 van de Gasordonnantie.

[2] Art. 25octies § 9, tweede lid van de Elektriciteitsordonnantie en art. 20sexies § 9, tweede lid van de Gasordonnantie.

[3] Als je niet bij een OCMW werkt, dan vind je op de website https://www.socialenergie.be/nl (tabblad ‘nuttige documenten’) een standaardformulier om de communicatie tussen je organisatie en het OCMW te vergemakkelijken bij het aanvragen van gewaarborgde levering voor de gebruikers die je ondersteunt.

[4] Art. 25octies § 9, vijfde lid van de Elektriciteitsordonnantie en art. 20sexies § 9, vijfde lid van de Gasordonnantie.

[5] Art. 25octies § 9, zesde lid van de Elektriciteitsordonnantie en art. 20sexies § 9, zesde lid van de Gasordonnantie.