Betaalmethoden

Mis à jour le : 16/07/2024

Leveranciers zijn verplicht om voldoende lange betalingstermijnen en flexibele betalingsmogelijkheden te garanderen.
De Ordonnanties bepalen dat leveranciers een ruime keuze aan betaalmethoden moeten bieden aan hun klanten en niet mogen discrimineren op basis van de gekozen methode. Klanten die ervoor kiezen om via overschrijving te betalen en/of om in maandelijkse termijnen te betalen, mogen bijvoorbeeld niet worden benadeeld. 

Duidelijke vermelding van de gestructureerde mededeling bij betalingen
Als de gestructureerde mededeling niet duidelijk werd vermeld, wordt in geval van betalingsachterstand het betaalde bedrag eerst gebruikt om de oudste schulden af te lossen. Bijgevolg worden soms incassokosten in rekening gebracht voor een factuur waarvan de klant meent dat die al voldaan was.
Bijvoorbeeld: als de tussentijdse factuur van april achterstallig is en de klant betaalt de tussentijdse factuur voor mei zonder gestructureerde mededeling, dan wordt met die betaling de achterstallige factuur van april vereffend. De klant ontvangt bijgevolg een herinnering voor de factuur van mei. 
Dit kan ook de mogelijkheid in het gedrang brengen om de verjaringstermijn van een relatief oude factuur op te heffen.
Leveranciers bieden drie opties aan voor bankbetaling: via overschrijving, via doorlopende opdracht en via domiciliëring. We bekijken deze opties hierna meer in detail. 

De leveranciers bieden de keuze tussen drie betalingsmogelijkheden via de bank:

Betaling door overschrijving

Een bankoverschrijving is de overdracht van geld van één bankrekening naar een andere bankrekening. Het is de meest algemeen verspreide betalingswijze.

  • Voordeel: de betrokkene heeft de keuze over het moment waarop het gefactureerde bedrag van de rekening gaat.
  • Nadeel: de betrokkene moet zelf het initiatief nemen om regelmatig een overschrijving te doen en is dus niet beschermd in geval van vergetelheid of een fout bij het invoeren van de overschrijving.

Betaling via permanente opdracht

De permanente opdracht is een automatische overschrijving. Het is een betalingswijze die toelaat om op terugkerende data een vast bedrag te betalen aan eenzelfde begunstigde.

  • Voordelen:
    • de betrokkene kan niet vergeten om een factuur te betalen.
    • Hij kan kiezen op welke dag van de maand de overschrijving wordt uitgevoerd.
  • Nadelen:
    • de betrokkene moet opletten wanneer het bedrag van de tussentijdse factuur wijzigt (na een eindafrekening) en moet tijdig de nodige wijziging doorvoeren.
    • De betaling van de eindafrekening wordt niet in aanmerking genomen bij deze betalingswijze. De betrokkene mag dus niet vergeten hiervoor nog een aparte overschrijving uit te voeren.

Betaling via domiciliëring

Bij een domiciliëring wordt automatisch geld van een bankrekening gehaald. De betrokkene geeft een welbepaalde begunstigde de toestemming om het bedrag dat op elke ontvangen factuur wordt vermeld, automatisch van zijn rekening te halen.

  • Voordeel:
    • de betrokkene betaalt het precieze factuurbedrag altijd op tijd.
  • Nadelen:
    • de betrokkene heeft niet de mogelijkheid om het moment te kiezen waarop het gefactureerde bedrag van zijn rekening zal gaan.
    • De betrokkene is niet beschermd tegen verkeerd afgenomen bedragen; in dit geval moet hij een procedure opstarten om het verschuldigde bedrag te recupereren.

Wanneer wordt gewerkt met een domiciliëring, moet de leverancier wel enkele regels naleven:

  • Hij moet de betrokkene informeren over de periodiciteit, de datum waarop het geld van de rekening gaat en het bedrag van de betalingen.
  • Hij moet een minimumtermijn van 15 kalenderdagen in acht nemen tussen een factuur en de uitvoering van de domiciliëringsopdracht. Deze minimumtermijn mag pas ingaan op de derde dag na de datum waarop de factuur door de leverancier werd verzonden.
  • Hij moet op de factuur vermelden dat de betaling via domiciliëring zal gebeuren en datum waarop of vanaf dewelke de betalingsopdracht aan de bank zal worden gegeven.
  • Hij moet de betrokkene de mogelijkheid bieden om slotfacturen en eindafrekeningen uit de domiciliëring uit te sluiten.

Verzet aantekenen tegen een domiciliëring
Klanten die hun afrekeningsfactuur niet hebben laten uitsluiten van de domiciliëring en vaststellen dat het bedrag gedebiteerd is van hun bankrekening kunnen contact opnemen met hun bank om het gedebiteerde bedrag terug te vorderen. 
Dat moet in elk geval binnen acht weken gebeuren.  
De bank zal de klant terugbetalen en contact opnemen met de leverancier om het bedrag terug te vorderen. 
Opgelet: deze terugbetaling door de bank betekent niet dat het bedrag niet meer verschuldigd is aan de leverancier. Het is daarom belangrijk om contact op te nemen met de energieleverancier om een afbetalingsplan te bespreken of het bedrag te betwisten.