< Terugkeer

Nieuwe premie voor het ‘sociaal tarief’ voor collectieve installaties vanaf 3 september !

Mis à jour le : 19/03/2025

Hoewel heel wat mensen tot de categorieën van mogelijke begunstigden van het federaal sociaal tarief horen, kunnen zij niet gebruikmaken van dit recht, omdat ze energie verbruiken via een collectieve installatie (een gemeenschappelijke meter voor meerdere woningen). Om een einde te maken aan deze onrechtvaardige situatie, werd een premie ingevoerd die sinds 3 september 2024 kan worden aangevraagd.

Kader

Het sociaal tarief is een voordelig tarief dat wordt toegepast op de energieovereenkomst van een huishouden wanneer de houder van de overeenkomst of een persoon in het huishouden aan bepaalde voorwaarden voldoet (klik hier voor meer informatie over de toekenningsvoorwaarden). Een van deze voorwaarden is beschikken over een energieovereenkomst bij een commerciële leverancier. Huishoudens die energie verbruiken via een collectieve installatie, zijn dus uitgesloten van het sociaal tarief, zelfs als ze voldoen aan de andere toekenningsvoorwaarden.

Voorbeeld: De familie Vanhoutte, waarvan een gezinslid een leefloon van het OCMW ontvangt, leeft in een appartementsgebouw en verwarmt met gas via een collectieve installatie (een verwarmingsketel voor heel het gebouw). Het gezin heeft nooit een individuele energieovereenkomst afgesloten. Het is de syndicus (of de vereniging van mede-eigenaars) van het gebouw die een overeenkomst voor het hele gebouw heeft afgesloten. De syndicus factureert vervolgens het individuele verbruik aan de familie Vanhoutte (tegen een ander tarief dan het sociaal tarief) (Bron: FOD Economie).

Om een einde te maken aan dergelijke onrechtvaardige situaties, werd onlangs een ‘sociaaltariefpremie’ ingevoerd. 

In de praktijk

Opmerking: Aangezien de maatregel nieuw is, zijn bepaalde praktische modaliteiten op dit moment nog niet bekend. We zullen onderstaande informatie bijwerken zodra de maatregel beproefd is.

Wat?

Een driemaandelijkse premie – waarvan het eerste kwartaal begon op 1 juli 2024met een variabel bedrag (nog onbekend) dat wordt berekend in functie van het sociaal tarief.

Wanneer de maatregel werd opgezet, bedroeg de premie naar schatting 53 euro voor gas en 82 euro voor elektriciteit. De werkelijke bedragen worden binnenkort door de CREG gepubliceerd.

Toekenningsvoorwaarden?

  • Voldoen aan de ‘gewone’ voorwaarden om het sociaal tarief te genieten (zie hier).
  • Aardgas en/of elektriciteit en/of warmte verbruiken via een collectief aansluitingspunt.

Er kan geen aanspraak worden gemaakt op de premie voor gemeenschappelijke ruimten en technische lokalen. Het zal dus onwaarschijnlijk zijn om de premie voor elektriciteit te rechtvaardigen, aangezien men in Brussel verplicht over een individuele elektriciteitsmeter moet beschikken[1].

  • Het eigen aardgas- en/of elektriciteits- en/of warmteverbruik betalen zoals het wordt gefactureerd door de beheerder van het aansluitingspunt of door een derde partij die voor rekening van de beheerder handelt (bv. syndicus).

Wie heeft geen recht op de premie?

Iedereen die een sociaal tarief geniet, mag voor dezelfde verbruikspost geen ‘sociaaltariefpremie’ aanvragen.

Concreet betekent dit dat een huishouden met een sociale huurwoning (OVM) of met een woning die gelijkgesteld is met sociale huisvesting (SVK, gemeentelijke woningen, enz.) waarvan de beheerder al een sociaal tarief voor het gebouw heeft aangevraagd, uitgesloten is van de premie. Als de OVM deze aanvraag niet heeft gedaan, kan de huurder aanspraak maken op de sociaaltariefpremie.

Gezien de aangekondigde bedragen en het risico op non take-up is het veel voordeliger dat de OVM de nodige stappen onderneemt om het sociaal tarief aan te vragen, dan dat elke huurder wordt gevraagd om apart een premieaanvraag in te dienen.

De bewoners van rusthuizen of een andere collectieve woonvorm waar een gezamenlijke prijs (per dag of forfait) is voorzien en waarbij energie inbegrepen is, kunnen evenmin deze premie genieten.

Bovendien is de ‘sociaaltariefpremie’ niet van toepassing op:

  • tweede verblijven
  • energiekosten van gemeenschappelijke ruimten en technische lokalen
  • tijdelijke aansluitingen
  • occasionele klanten

Modaliteiten om de premie te verkrijgen?

Huishouden die deze premie willen ontvangen, moeten daarvoor een aanvraag indienen bij de FOD Economie aan de hand van een formulier:

Deze aanvraag moet een referentienummer bevatten dat vooraf werd meegedeeld door de beheerder van de collectieve installatie (bijvoorbeeld een syndicus, de eigenaar van een gebouw, enz.). De installatiecode ziet er als volgt uit: XX-111-XX.

Om de premie te kunnen toekennen, moeten de beheerders van collectieve aansluitingen ook gegevens aan de FOD Economie verstrekken. In ruil daarvoor krijgen ze een referentienummer dat ze aan de rechthebbenden verstrekken en dat verwijst naar de installaties die ze beheren.

De beheerder heeft de gegevens een eerste keer moeten communiceren binnen een termijn van één maand te rekenen vanaf de inwerkingtreding van de maatregel (met andere woorden ten laatste op 1 september 2024), vervolgens de nieuwe gegevens of de wijziging van de reeds geleverde gegevens ten laatste in de maand die volgt op het tijdstip wanneer de nieuwe situatie of de wijziging een al gemelde situatie zich heeft voorgedaan.

 Het gaat om een verplichting die kan leiden tot een administratieve boete van 500 tot 10.000 euro als ze niet wordt nageleefd!

Zodra de FOD Economie de aanvraag ontvangen heeft, controleert ze of het huishouden voldoet aan de voorwaarden voor het verkrijgen van de premie. In geval van twijfel of als er fouten staan in de gegevensregistratie, zal ze extra informatie aan het huishouden vragen, dat vervolgens dertig dagen de tijd heeft om die informatie te verstrekken.

De premie wordt toegekend voor het lopende kwartaal. De aanvraag hoeft niet elke drie maanden te worden vernieuwd. De FOD Economie controleert of het huishouden nog altijd aan de voorwaarde voldoet voor de volgende kwartalen.

De premie wordt gestort op de bankrekening die het huishouden heeft opgegeven, of wordt als cheque met de post verzonden.

Kritiek op de maatregel
Hoewel deze premie een onrechtvaardigheid tenietdoet die de actoren op het terrein al lang hekelen, vinden we het jammer dat de aangekondigde bedragen zo laag zijn en dat de premie niet wordt aangepast aan het aantal personen in het huishouden. We vrezen eveneens voor een hoge non-take-up wat de relatief ingewikkelde aanvraagmodaliteiten betreft. We hebben heel wat voorbehoud aangetekend toen deze maatregel werd opgesteld. Je vindt onze bedenkingen hier.

Om verder te gaan: